Od 2015 roku Wspólnota Życia Chrześcijańskiego przygotowuje kolejne edycje zdrapki. Chcielibyśmy, abyś odkrył czy „robotnik jest godzien swojej zapłaty”. Przedstawiamy jaką drogę trzeba pokonać od pomysłu do Zdrapki Wielkopostnej na Twojej lodówce. Jeżeli uznasz, że ten Wielki Post był lepszy i ze zdrapką zrobiłeś kolejny krok w kierunku szczęścia swojego i bliskich to będzie dla nas sygnał, że warto kontynuować przedsięwzięcie.




Przygotowania trwają cały rok

Etap 1:  w tworzeniu zdrapki kluczową rolę odgrywa Redakcja, czyli kilkanaście osób z całej Polski, które decyduje o myśli przewodniej każdej edycji oraz o treści zadań na poszczególne dni. Powstaje kilka wersji zadań na każdy dzień. W roku 2018 opracowano prawie 300 zadań dopasowanych do kalendarza liturgicznego, świąt świeckich, narodowych i światowych. Po 4 miesiącach pracy, finalna tabela z zadaniami przedstawiana jest osobom duchownym w celu sprawdzenia zgodności z nauczaniem Kościoła Katolickiego. Etap 2: projektowanie Zdrapki Wielkopostnej. Do tego potrzeba profesjonalistów: grafików komputerowych oraz copywriterów (autorów  tekstów). Powstają projekty wstępne w różnych odmianach kolorystycznych. Na tym etapie chętnie sięgamy po opinie naszych partnerów medialnych, którzy przesyłają nam swoje cenne spostrzeżenia. Do zaprojektowania jest jeszcze plakat, grafiki do facebooka, animacje do filmów. Na koniec idziemy na sesję zdjęciową.





Etap 3: patronaty medialne to kilkadziesiąt kontaktów z przedstawicielami mediów ogólnopolskich i lokalnych. Musimy pozyskać ich zgodę zanim zdrapka zostanie wysłana do druku. Czasu jest coraz mniej, a w październiku i listopadzie niewiele osób w telewizji, radiu i prasie chce rozmawiać o przyszłym Wielkim Poście.

Wielki finał Zdrapki Wielkopostnej

Etap 4: drukujemy! Oczywiście! Ale ile? Setki, tysiące czy dziesiątki tysięcy egzemplarzy? Przecież za każdą zdrapkę trzeba zapłacić, a Wspólnota Życia Chrześcijańskiego nie prowadzi działalności komercyjnej, z której mogłaby sfinansować zlecenie. Podejmujemy decyzję dzięki wsparciu naszego partnera, który proponuje, że do czasu zakończenia akcji poczeka na płatność. Dziękujemy Playprint Polska :-)! Etap 5: dystrybucja nie byłaby możliwa dzięki wsparciu profesjonalistów i wolontariuszy. Profesjonaliści obsługują zamówienia, rozliczają podatki vat i pit, zlecają dystrybucję paczek ze zdrapkami, wystawiają paragony i faktury. Wolontariusze pakują zdrapki – codziennie dziesiątki, setki paczek. Etap 6: wielki finał Zdrapki Wielkopostnej. To zaledwie kilkanaście dni medialnego zainteresowania, ale rzecznik prasowy nie może zmrużyć oka: nagrania, materiały prasowe, spotkania z dziennikarzami w Warszawie, Krakowie, Częstochowie… W tym czasie nagrywamy także własne materiały: do każdego zadania ze zdrapki zapraszamy gościa, który skomentuje je swoimi słowami.  Śpieszymy się, aby było codziennie i na czas.

Cena Zdrapki Wielkopostnej

Etap 7: sprzedaż i okazja do wielkopostnej jałmużny. Ze względu na skalę akcji dystrybucja prowadzona jest wyłącznie w pakietach po kilkadziesiąt – kilkaset sztuk. My otrzymujemy około jednej złotówki z groszami za zdrapkę. W tej cenie jest aż 23%, VAT,  bo zdrapka nie jest zwolniona z podatku.  Mamy nadzieję, że osoba, która otrzyma Zdrapkę Wielkopostną w swojej parafii zostawi około 3 złote na potrzeby danego miejsca – dlatego na każdym egzemplarzu jest wydrukowana właśnie taka cena detaliczna. Ktoś powiedział, że tyle kosztuje ładna kartka pocztowa. Etap 8: rewizja i planowanie! Tutaj odkładamy wynagrodzenie dla profesjonalistów, grafików, tłumaczy, copywriterów oraz na paliwo. Wolontariuszom też chcemy podziękować. Część zostaje przeznaczona na zapłatę za druk zdrapek, dystrybucję oraz pracowników magazynu. Czy zostało coś na przyszły rok? Zobaczymy! Poprawiamy uchybienia, dziękujemy patronom medialnym. Już czas zacząć następny finał Zdrapki Wielkopostnej. Dołączasz?